WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM ZAPEWNIENIA JAKOŚCI
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM ZAPEWNIENIA JAKOŚCI
PSM I ST. im. Oskara Kolberga W LUBANIU.
Lubań 2005
CZĘŚĆ I: Założenia organizacyjne.
Podstawa prawna:
O Ustawa z dnia 07.09.1991r. o systemie o¶wiaty (Dz. U. Nr 67 z 1996r. poz. 329 z późniejszymi zmianami).
O Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23.04.2004r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz (Dz. U. Nr 89, poz. 845).
I. Definicja Wewnątrzszkolnego Systemu Zapewniania Jakości:
Zespół zorganizowanych, powiązanych ze sobą i spójnych działań podejmowanych przez dyrektora szkoły lub placówki, inne organy szkoły lub placówki oraz nauczycieli, niezbędnych do zapewnienia wysokiej jakości pracy szkoły lub placówki, w szczególności działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
II. Osoby sprawujące nadzór pedagogiczny:
Dyrektor szkoły we współpracy z nauczycielami poszczególnych klas instrumentów.
III. Zespoły nauczycieli działające na rzecz zapewniania jakości.
W szkole funkcjonują zespoły nauczycieli, których działalność służy zapewnianiu i podwyższaniu jakości pracy szkoły. Należą do nich:
O Zespół nauczycieli fortepianu;
O Zespół nauczycieli akordeonu i instrumentów dętych;
O Zespół nauczycieli instrumentów smyczkowych i gitary;
O Zespół nauczycieli przedmiotów teoretycznych.
IV. Podstawowe założenia koncepcji nadzoru pedagogicznego:
O Czynności związane ze zbieraniem informacji i opinii o szkole dokonuje dyrektor i powołane zespoły nauczycieli.
O Punktem odniesienia w ocenianiu skuteczności pracy szkoły są cele strategiczne, określone w programie rozwoju i innych programach szkoły, z uwzględnieniem priorytetów ogłoszonych przez Centrum Edukacji Artystycznej oraz standardów pracy szkoły.
O Wszystkie narzędzia badawcze są akceptowane przez dyrektora. W proces mierzenia jakości pracy szkoły angażowani są Uczniowie, Nauczyciele i Rodzice. Celem ich udziału jest budowanie współodpowiedzialności za tworzenie warunków do harmonijnego rozwoju szkoły oraz stworzenie im możliwości do bezpośredniego wyrażania opinii o szkole.
CZĘŚĆ II: Organizacja nadzoru pedagogicznego.
1) Postanowienia ogólne.
I. Cel nadzoru pedagogicznego.
Celem nadzoru pedagogicznego jest jakościowy rozwój szkoły, wspomaganie rozwoju uczniów oraz rozwoju zawodowego nauczycieli.
II. Funkcje nadzoru:
O Prowadzenie planowego i systematycznego mierzenia jakości pracy szkoły.
O Podejmowanie działań wspomagających szkołę w doskonaleniu jej pracy.
O Prowadzenie kontroli zgodności organizacji i funkcjonowania szkoły z przepisami prawa.
O Wspomaganie nauczycieli w spełnianiu przez szkołę wymagań w zakresie jakości pracy.
O Udostępnianie podmiotom szkoły informacji o zmianach w przepisach prawa, związanych z działalnością szkoły.
IV. Zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego:
O Jawność wymagań i sposobów kontroli ich realizacji.
O Obiektywna i pełna ocena jakości pracy szkoły, uwzględniająca jej specyfikę.
O Współdziałanie pomiędzy organami sprawującymi nadzór.
O Współdziałanie organu sprawującego nadzór pedagogiczny (dyrektora szkoły) z organem prowadzącym szkołę.
O Współpraca dyrektora szkoły z nauczycielami.
O Sprzyjanie i wyzwalanie samodzielności i aktywności nauczycieli na rzecz pobudzania i umacniania poczucia odpowiedzialności za efekty własnej pracy.
2) Zadania dyrektora w zakresie nadzoru pedagogicznego.
I. Wynikające z przepisów ustawy:
Art. 33, ust. 1 Nadzór pedagogiczny polega na:
O Ocenianiu stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły i nauczycieli.
O Analizowaniu i ocenianiu efektów działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły.
O Inspirowaniu nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych.
O Udzielaniu pomocy nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Art. 33, ust. 2 Nadzorowi podlega w szczególności analizowanie i ocenianie:
O Realizacji w procesie nauczania podstawy programowej i ramowego planu nauczania.
O Przestrzegania zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów.
O Zapewnienia uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki.
O Przestrzegania statutu szkoły, a w szczególności praw ucznia i praw dziecka.
II. Wynikające z przepisów rozporządzenia:
O Decyduje o doborze technik i narzędzi diagnostycznych wykorzystywanych przy dokonywaniu wewnętrznego mierzenia jakości, tworzy je oraz może współdziałać w ich tworzeniu z instytucjami wspomagającymi.
O Planuje, organizuje i przeprowadza wewnętrzne mierzenie jakości, w tym badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów.
O Opracowuje program rozwoju szkoły, określający zadania służące doskonaleniu jakości pracy szkoły lub placówki i terminy ich realizacji:
a) obejmujący 5 lat szkolnych,
b) obejmujący rok szkolny z uwzględnieniem zadań wskazanych przez CEA oraz wyników mierzenia jakości pracy szkoły lub placówki przeprowadzonego w poprzednim roku szkolnym.
O Wspomaga nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości pracy oraz inspiruje ich do podejmowania innowacji pedagogicznych.
O Raz w roku szkolnym opracowuje raport z przeprowadzonego wewnętrznego mierzenia jakości i przedstawia go Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców i Organowi Prowadzącemu szkołę lub placówkę.
O Wspomaga rozwój zawodowy nauczycieli, w szczególności przez organizowanie i umożliwianie udziału w szkoleniach, warsztatach i kursach.
O Analizuje wyniki przesłuchań i egzaminów wewnętrznych i zewnętrznych oraz wykorzystuje je do oceny jakości kształcenia w szkole, a także podejmuje, stosownie do potrzeb, działania doskonalące w tym zakresie.
O Gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy oraz gromadzi informacje niezbędne do planowania doskonalenia zawodowego nauczycieli.
3) Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły.
I. Cele nadzoru pedagogicznego:
O Doskonalenie jakości pracy szkoły.
O Doskonalenie współpracy w radzie pedagogicznej.
O Zapewnienie warunków harmonijnego rozwoju uczniów i rozwoju zawodowego nauczycieli.
II. Zadania służące do realizacji celów:
O Zbieranie informacji o osiągnięciach edukacyjnych uczniów.
O Gromadzenie informacji o zmianach w zachowaniach i postawach uczniów.
O Diagnozowanie przestrzegania prawa.
O Inspirowanie nauczycieli do podejmowania działań na rzecz własnego rozwoju i jakościowego rozwoju szkoły.
III. Mierzenie jakości pracy szkoły.
Prowadzone jest poprzez zorganizowane i systematyczne analizowanie i ocenianie stopnia spełniania wymagań wynikających z zadań szkoły. Służy temu:
O Badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów.
O Diagnozowanie wybranych obszarów szkoły.
O Badanie skuteczności działania szkoły.
O Obserwowanie zajęć edukacyjnych prowadzonych przez nauczycieli w celu gromadzenia informacji o efektach ich pracy.
O Systematyczne obserwowanie osiąganej jakości pracy szkoły.
O Diagnozowanie oczekiwań U – N – R.
IV. Obszary podlegające czynnościom nadzoru pedagogicznego.
O Proces nauczania i uczenia się.
O Ocenianie uczniów.
O Współpraca z rodzicami.
O Udział uczniów w przesłuchaniach, koncertach i konkursach.
O Doskonalenie i rozwój zawodowy nauczycieli.
O Atmosfera pracy szkoły.
O Bezpieczeństwo w szkole.
V. Wskaźniki podlegające obserwacji:
O Wyniki nauczania.
O Frekwencja.
O Efekty pomocy uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
O Wyniki przesłuchań i konkursów, egzaminów zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych.
O Sukcesy i problemy wychowawcze.
O Efekty współpracy z rodzicami.
VI. Techniki zbierania informacji o jakości pracy szkoły:
O Obserwowanie.
O Analizowanie dokumentacji.
O Wywiad.
O Ankietowanie.
O Przeprowadzanie hospitacji diagnozujących.
VII. Narzędzia do pozyskiwania informacji i opinii:
O Arkusze obserwacji.
O Kwestionariusze.
O Testy, sprawdziany.
O Arkusze informacji.
O Arkusze badania dokumentów, przeglądów, analiz statystycznych.
VIII. Dokumentowanie sprawowanego nadzoru:
O Analizy i oceny przeprowadzonych badań.
O Zbiorcze przedstawienie przeprowadzonych ankiet, obserwacji, wywiadów, przeglądów.
O Karty samooceny i oceny pracy nauczycieli.
O Zestawienia wyników przesłuchań i egzaminów szkolnych.
O Raporty dotyczące jakości pracy szkoły.
O Arkusze obserwacji zajęć edukacyjnych.
O Protokoły Rady Pedagogicznej.
IX. Wyniki z nadzoru wykorzystane zostaną do:
O Modyfikowania wymagań edukacyjnych.
O Modyfikowania koncepcji nadzoru pedagogicznego.
O Modyfikowania programu rozwoju szkoły i bazy szkoły.
O Modyfikowania metod pracy z uczniem.
CZĘŚĆ III: Standardy jakości pracy szkoły.
Standardy Pracy Szkoły zostały opracowane na podstawie celów nauczania określonych w rozporządzeniu Ministra Kultury z dnia 19.08.2002r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego.
Standard 1: Nauczyciel podejmuje działania mające na celu zainteresowanie uczniów muzyką.
Wskaźniki:
O Nauczyciel zapoznaje ucznia z instrumentem.
O Nauczyciel uwrażliwia uczniów na odbiór muzyki poprzez ich udział w koncertach.
Standard 2: Nauczyciel zapoznaje uczniów z podstawami umiejętności technicznych i interpretacyjnych.
Wskaźniki:
O Nauczyciel dostosowuje program nauczania do indywidualnych możliwości ucznia.
O Nauczyciel wprowadza różne metody odczytywania tekstu muzycznego.
O Nauczyciel dostosowuje metody nauczania do indywidualnych predyspozycji ucznia.
O Nauczyciel rozwija wyobraźnię muzyczną ucznia poprzez stosowanie różnych technik (opowiadanie, kojarzenie itp.).
O Uczeń umiejętnie odczytuje informacje zawarte w tekście nutowym.
Standard 3: Uczeń nabywa umiejętności samodzielnej, systematycznej i świadomej pracy nad utworem.
Wskaźniki:
O Uczeń rozumie potrzebę codziennego i świadomego ćwiczenia na instrumencie.
O Nauczyciel uświadamia rodzicom potrzebę codziennego i samodzielnego ćwiczenia.
O Nauczyciel wyposaża ucznia w umiejętność planowania swojej pracy.
O Rodzic i uczeń przejmują odpowiedzialność za systematykę uczenia się.
O Nauczyciel stosuje ocenianie kształtujące.
O Nauczyciel odpowiada za metody i sposoby pracy z uczniem, umożliwiające skuteczność uczenia się ucznia.
O Uczeń nabywa umiejętność samooceny.
Standard 4: Uczeń posiada wewnętrzną motywację do prezentowania umiejętności. Nauczyciele wspomagają ucznia w tych działaniach.
Wskaźniki:
O Nauczyciel organizuje popisy, koncerty, prezentacje umożliwiające uczniowi zaprezentowanie swoich umiejętności.
O Uczeń potrafi dokonać samooceny dzięki umiejętnej pomocy nauczyciela i właściwie prowadzonej dokumentacji jego osiągnięć.
O Uczeń potrafi krytycznie odnieść się do uzyskanej oceny zewnętrznej.
Standard 5: Nauczyciel przygotowuje ucznia do kolejnego etapu kształcenia.
Wskaźniki:
O Nauczyciel zna wymagania edukacyjne szkoły wyższego stopnia i zapoznaje z nimi uczniów ostatniej klasy.
O Nauczyciel przygotowuje ucznia do egzaminów wstępnych do szkół wyższego stopnia.
O Uczeń realizuje wymagany program.
O Uczeń wykonuje program odpowiadający wymogom szkoły wyższego stopnia.
Standard 6: Nauczyciel przygotowuje ucznia do gry zespołowej, solowej i do udziału w występach publicznych.
Wskaźniki:
O Uczeń bierze udział w różnych formach gry zespołowej, nabywając umiejętność współpracy, dyscypliny wykonawczej i odpowiedzialności za zespół.
O Uczeń bierze udział w różnych prezentacjach, koncertach, konkursach i przesłuchaniach organizowanych przez szkołę i poza nią z uwzględnieniem jego odporności psychofizycznej.
Standard 7: Nauczyciel kształtuje wrażliwość estetyczną, poczucie piękna oraz wyobraźnię muzyczną ucznia.
Wskaźnik:
O Uczeń nabywa wrażliwość estetyczną poprzez poznanie różnych interpretacji dzieła muzycznego.
Standard 8: Uczeń nabywa wiedzę muzyczną oraz umiejętności warsztatowe.
Wskaźniki:
O Uczeń zna i rozumie podstawową terminologię muzyczną i posługuje się nią.
O Uczeń nabywa umiejętności interpretacyjne i wykonawcze poszczególnych utworów zgodnie z ogólnie przyjętymi standardami.
CZĘŚĆ IV: Wewnętrzne mierzenie jakości pracy szkoły.
Mierzenie jakości pracy szkoły jest zespołem zorganizowanych i systematycznych działań organu sprawującego nadzór pedagogiczny, służących ocenie stanu, warunków i efektów pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły, a także ocenie postępu w tym zakresie.
Wewnętrzne mierzenie jakości pracy szkoły prowadzone jest przez dyrektora szkoły z uwzględnieniem opinii uczniów, nauczycieli i rodziców, rodziców szczególności przez:
O Diagnozowanie i ocenianie stopnia spełnienia przez szkołę standardów oceny jakości pracy szkoły.
O Kontrolowanie realizacji przez szkołę wymagań określonych w przepisach prawa.
O Diagnozowanie osiągnięć edukacyjnych uczniów z uwzględnieniem wyników uzyskiwanych przez nich na poszczególnych poziomach kształcenia, a także na podstawie porównywania tych wyników z wynikami uzyskiwanymi przez uczniów na przesłuchaniach i konkursach zewnętrznych.
O Prowadzenie hospitacji, w tym hospitacji diagnozującej.
O Monitorowanie podejmowanych przez szkołę oraz nauczycieli działań zmierzających do doskonalenia jakości pracy szkoły we wszystkich zakresach jej działalności.
O Dokonywanie ewaluacji.
I. Sposoby wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły.
1. Hospitowanie – bezpośrednia obserwacja zajęć prowadzonych i realizowanych przez nauczyciela, polegająca w szczególności na diagnozowaniu stanu wiedzy, umiejętności oraz postaw uczniów.
2. Diagnoza – proces polegający na gromadzeniu informacji o badanym obszarze pracy szkoły i wydaniu opinii o jego wartości w odniesieniu do standardów pracy szkoły; nastawiona jest na rozpoznanie istniejącego stanu i jego przyczyn oraz poszukiwanie coraz doskonalszych rozwiązań.
3. Monitorowanie – ciągłe, systematyczne i uporządkowane obserwowanie działalności szkoły według ustalonych kryteriów; poznawanie opinii.
4. Kontrola – sprawdzanie pod określonym (wynikającym z bieżących potrzeb) kątem dokumentacji pracy nauczyciela, pomieszczeń lekcyjnych, itp.
5. Ewaluacja – proces zmierzający do dokonania oceny przydatności podejmowanych działań edukacyjnych w odniesieniu do założonych celów, służące doskonaleniu tych działań.
6. Badanie wskaźników – działanie polegające na porównywaniu ilościowych wskaźników działania, takich jak: frekwencja, ilość uczniów biorących udział w przesłuchaniach i konkursach oraz ilość laureatów.
7. Przegląd – krótki, lecz szczegółowy przegląd konkretnego problemu (np. przegląd stanu technicznego budynku i sal lekcyjnych przed rozpoczęciem roku szkolnego).
8. Badanie osiągnięć uczniów – badanie mające na celu ustalenie poziomu wiedzy i kompetencji uczniów. Przeprowadzane systematycznie pozwala określić skalę postępu.
II. Wdrażanie wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły.
Procedura |
Termin |
Dokumentowanie |
Uwagi |
Hospitowanie |
Cały rok – systematycznie; | Arkusze obserwacji lekcji i innych zajęć. | Podlegają wszyscy nauczyciele – wg planu hospitacji określonego na bieżący rok szkolny oraz tematyki. |
Diagnoza |
Cały rok – w zależności od potrzeb; | Wyniki ankiet, wywiadów i innej dokumentacji oraz kompleksowa opinia (raport). | W zależności od wybranego, po przeprowadzonym monitoringu, obszaru. |
Monitorowanie |
Cały rok – w zależności od potrzeb; | Wyniki ankiet i ich zbiorcza analiza. | W zależności od określonej w rocznym planie nadzoru problematyki. W monitorowanie włączani są nauczyciele. |
Kontrola |
Cały rok – w zależności od potrzeb; |
Wyniki kontroli zawarte w arkuszach kontroli dokumentacji, plany wynikowe, PSO, plany wychowawcze i inne. | Podlegają wszyscy nauczyciele. |
Ewaluacja |
Po realizacji określonego działania, wdrożenia dokumentu; | Druki ewaluacji. | |
Badanie wskaźników |
Cały rok – w zależności od rodzaju wskaźników; | Analiza wyników badań kompetencji, egzaminu gimnazjalnego. Zbiorcze zestawienia innych danych. | W badanie wskaźników powinni być włączani nauczyciele, mogą również być włączani rodzice. |
Przegląd |
Cały rok – w zależności od tematyki przeglądu; | Arkusze z dokonanych przeglądów. |
III. Procedury postępowania w procesie pozyskiwania informacji o pracy szkoły.
1.Procedura diagnozowania osiągnięć edukacyjnych uczniów.
a) Badanie osiągnięć uczniów przeprowadza się na zakończenie klasy III c6 (KS), II c4 (KS) i III c4 (AM) oraz klas V c6 i III c4 w zakresie instrumentalnym (przesłuchania regionalne).
b) Do badania używa się narzędzi przygotowanych przez nauczycieli (KS i AM).
c) Badanie przeprowadzają osoby wskazane przez dyrektora.
d) W zakresie osiągnięć edukacyjnych uczniów klas instrumentalnych dokonuje się diagnozy w oparciu o uzyskane dane z przeprowadzonych przesłuchań regionalnych.
e) Przewodniczący zespołu przygotowuje zestaw materiałów potrzebnych do badania (testy, sprawdziany), akceptuje je dyrektor szkoły.
f) Badaniem obejmuje się wiedzę i umiejętności w blokach:
– Przedmiotów teoretycznych;
– Instrumentalnych.
g) Prace obejmuje się wiedzę i umiejętności w blokach.
2. Procedura badania skuteczności działania szkoły – porównywanie osiąganych efektów z założonymi celami.
a) Oceny skuteczności działań dokonuje zespół diagnozy ewaluacji szkolnej pod kierownictwem dyrektora szkoły.
b) W pracach zespołu mogą uczestniczyć także rodzice i uczniowie.
c) Do oceny skuteczności działań szkoły służą wszelkie materiały powstałe jako efekt mierzenia jakości pracy szkoły.
d) Efektem pracy zespołu jest Raport.
e) Raport jest dokumentem powszechnie dostępnym.
f) Wnioski określone w Raporcie służą do wprowadzania zmian i korekt w zadaniach szkoły, określonych jako drogi realizacji celów.
g) Wewnątrzszkolne standardy jakości, potraktowane jako cele strategiczne działalności szkoły, służą jako punkt odniesienia w badaniu skuteczności działań szkoły.
3. Procedura diagnozowania wybranych obszarów pracy szkoły.
a) Obserwowanie osiąganej jakości pracy szkoły.
b) Pozyskiwanie opinii uczniów, rodziców i nauczycieli o jakości pracy szkoły.
c) Diagnozowaniem oczekiwań klientów szkoły zajmie się zespół powołany przez dyrektora. Diagnozowane obszary mogą ulegać modyfikacjom z uwagi na potrzeby szkoły i jej doświadczenia nabyte w trakcie mierzenia.
d) Ewaluacja.
v Proces ewaluacji polega na sformułowaniu problemu ewaluacji, gromadzeniu i analizowaniu danych, przedstawieniu rezultatów ewaluacji.
v Etapy procesu ewaluacji:
O Dyskusja.
O Planowanie.
O Projektowanie.
O Zbieranie danych.
O Analiza danych.
O Popularyzacja wyników – raport.
v Ewaluacje przeprowadza zespół powołany przez dyrektora szkoły.
4. Procedura hospitowania zajęć prowadzonych przez nauczycieli.
W szkole mogą być prowadzone następujące rodzaje hospitacji:
O diagnozujące;
O doradczo – doskonalące;
O oceniające;
O kontrolne.
Czynności hospitacyjne wykonuje dyrektor na podstawie rocznego planu nadzoru pedagogicznego. Corocznie określa się problematykę hospitacji. Informacje pozyskiwane w procesie hospitacyjnym służą do:
O Oceny pracy nauczyciela, oceny dorobku zawodowego.
O Oceny skuteczności działań szkoły.
O Oceny postaw, wiedzy i umiejętności uczniów.
O Oceny skuteczności stosowanych form i metod pracy.
O Modyfikowania pracy dydaktyczno – wychowawczej nauczycieli.
4.1. Hospitacja diagnozująca – to diagnozowanie umiejętności uczniów.
Celem tej hospitacji jest pozyskiwanie informacji o poziomie opanowania przez uczniów umiejętności, ze szczególnym zwróceniem uwagi na poziom opanowania umiejętności sprawdzanych sprawdzianem zewnętrznym.
O Termin obserwacji wynika z przyjętego w szkole harmonogramu.
O Obserwacja ukierunkowana jest przede wszystkim na ucznia – obserwuje się wiedzę, umiejętności i postawy uczniów.
O W obserwacji mogą uczestniczyć rodzice i nauczyciele, przedstawiciele organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny.
O Rozmowa pohospitacyjna odbywa się wyłącznie pomiędzy nauczycielem a dyrektorem.
O Hospitacja diagnozująca nie ma bezpośredniego związku z oceną pracy nauczyciela.
O Prawo do wyrażania własnych refleksji mają wszyscy obserwatorzy hospitacji.
4.2. Hospitacja doradczo – doskonaląca.
Jej celem jest doskonalenie warsztatu metodycznego.
O Termin obserwacji wynika z przyjętego w szkole harmonogramu.
O Obserwacji podlegają działania nauczyciela, w tym poprawność merytoryczna i metodyczna lekcji.
O Rozmowa pohospitacyjna odbywa się wyłącznie między nauczycielem a dyrektorem.
O Po przeprowadzonej hospitacji mogą być wydawane zalecenia lub wnioski pohospitacyjne odnośnie umiejętności metodycznych nauczyciela.
4.3. Hospitacja oceniająca.
Prowadzona jest przede wszystkim w procesie dokonywania formalnej oceny pracy nauczyciela lub oceny dorobku za okres stażu.
O Obserwacje prowadzi dyrektor.
O Termin obserwacji wynika z przyjętego w szkole harmonogramu.
O Obserwacji podlegają wszelkie działania nauczyciela stosowane w procesie lekcyjnym (m. in. Organizacja i prowadzenie zajęć, stosowane metody i formy pracy, indywidualizacja procesu nauczania, jakość i efektywność nauczania – uczenia się).
O W hospitacji może uczestniczyć konsultant lub doradca metodyczny.
O Rozmowa pohospitacyjna odbywa się wyłącznie pomiędzy nauczycielem a dyrektorem.
O Po przeprowadzonej hospitacji mogą być wydawane zalecenia lub wnioski pohospitacyjne odnośnie umiejętności metodycznych nauczyciela.
4.4. Hospitacja kontrolna.
Prowadzona jest przede wszystkim w sytuacji niepokojących symptomów symptomów zakresie organizacji i przebiegu procesu lekcyjnego wynikającego z obserwacji nadzoru pedagogicznego, skarg uczniów lub rodziców.
O Prowadzona jest przez dyrektora.
O Hospitacja jest niezapowiedziana i obejmuje dwie jednostki lekcyjne.
O Obserwacji podlegają wszelkie działania nauczyciela stosowane w procesie lekcyjnym (m. in. Organizacja i prowadzenie zajęć, stosowane metody i formy pracy, indywidualizacja procesu nauczania, jakość i efektywność nauczania – uczenia się).