WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
SZKOŁA MUZYCZNA I st.
im. Oskara Kolberga
w LUBANIU
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
(tekst jednolity)
zatwierdzony przez
Radę Pedagogiczną na posiedzeniu dnia
17 czerwca 2020 r.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. prawo oświatowe
- Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty
- Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 28 sierpnia 2019r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
ROZDZIAŁ I
WPROWADZENIE
§1. Informacje ogólne
- Treść Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania (dalej: WSO) jest podzielona na cztery rozdziały:
I – Wprowadzenie,
II – Cele ogólne,
III – Oceny bieżące,
IV – Klasyfikowanie i promowanie;
- Ocena poziomu wiadomości i umiejętności ucznia ustalona zgodnie
z WSO nie może być zmieniona decyzją administracyjną; - Sprawy sporne rozpatruje organ nadzoru pedagogicznego poprzez zbadanie zgodności z prawem oświatowym i WSO;
- Sytuacje nie uwzględnione w WSO rozpatruje rada pedagogiczna (nie dotyczy wystawiania ocen);
- Stosowanie WSO jest stałym elementem rozmowy pohospitacyjnej
i ważnym składnikiem oceny pracy zawodowej nauczyciela; - Sprawozdanie dyrektora szkoły o realizacji danego roku szkolnego obejmuje zapis dotyczący funkcjonowania WSO (z uwzględnieniem uwag i wniosków nauczycieli, uczniów, zespołów przedmiotowych (sekcji), rodziców, omówieniem wyników klasyfikacji, testów, egzaminów itp.);
- Zmian w treści WSO dokonuje rada pedagogiczna na wniosek dyrektora szkoły, w formie uchwały, poprzez nowelizację tekstu WSO;
- W szkole nie przewiduje się możliwości obniżenia wymagań
edukacyjnych.
§ 2. Terminy klasyfikacji śródrocznej i rocznej
- Rok szkolny dzieli się na dwa semestry;
- Semestr I trwa od pierwszego dnia zajęć we wrześniu
do terminu rady klasyfikacyjnej ustalonej przez radę pedagogiczną włącznie; - Semestr II trwa od dnia wypadającego bezpośrednio
po radzie klasyfikacyjnej do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych; - Terminy ferii szkolnych i przerw świątecznych, określone są
przez władze nadrzędne. Terminy egzaminów wstępnych
i promocyjnych określa dyrektor szkoły.
ROZDZIAŁ II
CELE OGÓLNE WSO
§3. Ocenianie wewnątrzszkolne
- Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia;
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega
na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów
w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności
w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej oraz formułowaniu oceny; - Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- informowanie ucznia opoziomie jego osiągnięć edukacyjnych ijego zachowaniu oraz opostępach wtym zakresie;
- udzielanie uczniowi pomocy wnauce poprzez przekazanie uczniowi informacji otym, co zrobił dobrze ijak powinien się dalej uczyć;
- udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;
- motywowanie ucznia do dalszych postępów wnauce izachowaniu;
- dostarczanie rodzicom inauczycielom informacji opostępach itrudnościach wnauce izachowaniu ucznia oraz oszczególnych uzdolnieniach ucznia;
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji imetod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
- ustalanie kryteriów oceniania zachowania
- ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych
- ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych
- ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć
- przeprowadzanie egzaminów promocyjnych, klasyfikacyjnych, poprawkowych,
- ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia
§ 4.Wymagania edukacyjne
- Nauczyciele informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających
z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów; - Informacje, o których mowa w ust. 1 przekazuje się uczniom i rodzicom na pierwszej lekcji przedmiotowej w danym roku szkolnym poprzez omówienie wymagań edukacyjnych przez nauczyciela oraz potwierdzenie omówienia podpisem rodzica w dzienniku lekcyjnym;
- Ogólne wymagania edukacyjne w szkole obejmują:
- wiedzę i umiejętności niezbędne do zdania wymaganych egzaminów,
- poznawania dziedzictwa kultury narodowej,
- poznawanie kultury muzycznej innych krajów,
- komunikację interpersonalną,
- zaangażowanie w życie szkoły;
- Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie opinii publicznej
albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej albo niepublicznej poradni specjalistycznej dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w ust. 1 i 3
do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostowaniu tym wymaganiom; - Uczeń może realizować indywidualny program lub tok nauki
oraz być klasyfikowany i promowanypoza normalnym trybem
na warunkach określonych w rozporządzeniu.
§ 5. Zasady zwalniania z zajęć
- W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z części zajęć edukacyjnych;
- Zwolnienie ucznia z zajęć chóru następuje na podstawie opinii
o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wystawionej przez lekarza. W dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”. - Zwolnienie ucznia z obowiązkowych zajęć edukacyjnych jest możliwe w przypadku wcześniejszej realizacji tych zajęć w zakresie zgodnym z podstawą programową, na podstawie świadectwa szkolnego promocyjnego, świadectwa potwierdzającego odpowiednio zrealizowanie danych zajęć edukacyjnych lub treści kształcenia. W dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się ocenę klasyfikacyjną uzyskaną przez ucznia w klasie, w której zakończyła się realizacja danych zajęć edukacyjnych;
- Nie przewiduje się możliwości zwolnienia z innych zajęć edukacyjnych poza wymienionymi w ust. 2 i 3;
- Decyzję o zwolnieniu ucznia z części zajęć edukacyjnych podejmuje na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) dyrektor szkoły.
ROZDZIAŁ III
OCENY BIEŻĄCE
§6. Wystawianie ocen bieżących
- W Szkole Muzycznej I st. im. Oskara Kolberga w Lubaniu:
- oceny są jawne, zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów),
- wszystkie oceny ucznia powinny być uwidocznione w dzienniku lekcyjnym,
- na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę i udostępnia uczniowi
lub jego rodzicom (prawnym opiekunom) sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne;
- Uzasadnienie oceny ma formę ustną i polega na wyjaśnieniu jej na podstawie porównania oceny do stosowanych kryteriów oceniania z danego przedmiotu na danym etapie kształcenia, ze wskazaniem przez nauczyciela dróg poprawy;
- Nauczyciele informują rodziców (prawnych opiekunów) ustnie
lub pisemnie o pracy ucznia, zachowaniu ucznia, frekwencji, terminach egzaminów i przesłuchań, popisów, wyjazdach itp.; - Nauczyciele udostępniają do wglądu lub przekazują rodzicom i uczniom sprawdzone i ocenione prace pisemne.
- Oceny bieżące wpisuje się cyframi arabskimi od 1 do 6.
§ 7. Formy bieżącego sprawdzania wiadomości i umiejętności
- Bieżące sprawdzanie wiadomości i umiejętności ucznia polega
na ocenianiu:
- wykonywanego przez ucznia ustalonego minimum programowego opracowanego przez poszczególne sekcje instrumentalne,
z uwzględnieniem egzaminu promocyjnego rocznego; - form ustnych (m. in. odpowiedź, śpiew, ćwiczenia rytmiczne, aktywność na lekcji itd.);
- form pisemnych (m. in. dyktanda słuchowe, prace domowe, pisemne formy pracy klasowej zapowiedzianej
lub niezapowiedzianej itd.).
§ 8. Częstotliwość oceniania, poprawiania ocen, warunki i tryb uzyskiwania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych informowanieuczniów i rodziców o wynikach bieżących oceniania
- Częstotliwość oceniania w ciągu semestru:
- nauczyciel przedmiotu z jedną godziną lekcyjną zajęć w tygodniu wystawia minimum jedną ocenę w miesiącu z następujących przedmiotów:
- instrument główny,
- fortepian dodatkowy,
- nauczyciel przedmiotów, o których mowa w pkt 1 z dwoma godzinami lekcyjnymi zajęć w tygodniu wystawia minimum dwie oceny w miesiącu,
- nauczyciel przedmiotów teoretycznych z jedną godziną zajęć
w tygodniu wystawia minimum trzy oceny w semestrze, - nauczyciel przedmiotów teoretycznych z dwiema godzinami zajęć w tygodniu wystawia minimum pięć ocen w semestrze, w tym dwie oceny z prac pisemnych,
- nie ocenia się ucznia do trzech dni po usprawiedliwionej nieobecności w szkole trwającej do jednego miesiąca; do siedmiu dni po usprawiedliwionej nieobecności w szkole trwającej powyżej jednego miesiąca,
- nieklasyfikowanym może być uczeń, który uchyla się
od oceniania (np. ucieczki z lekcji, zbyt częste usprawiedliwienia od rodziców), nie uzyskawszy wymaganej minimalnej ilości ocen z przedmiotu. Stosuje się wówczas przepisy §12, - uczeń ma prawo do jednokrotnego (przy jednej godzinie przedmiotu w tygodniu) lub dwukrotnego (przy dwóch godzinach przedmiotu w tygodniu) zgłoszenia nieprzygotowania do lekcji. Zgłoszenie nieprzygotowania musi nastąpić na początku lekcji.
- nauczyciel przedmiotu z jedną godziną lekcyjną zajęć w tygodniu wystawia minimum jedną ocenę w miesiącu z następujących przedmiotów:
- Poprawianie ocen:
- uczeń ma prawo do poprawienia danej oceny niedostatecznej tylko raz,
- kryteria ocen nie zmieniają się, a otrzymana ocena pozytywna jest wpisana do dziennika (w przypadku powtórzenia się oceny niedostatecznej nie są one wpisywane, ale nauczyciel zaznacza fakt odbycia próby poprawy),
- w tygodniu poprzedzającym posiedzenie klasyfikacyjne rady pedagogicznej z przedmiotów teoretycznych nie ma możliwości poprawienia ocen (pytania dodatkowe, prac poprawkowych itp.),
- w ciągu semestru każdy uczeń ma prawo do zdobycia dodatkowych ocen, które można uzyskać wykonując pracę nadobowiązkową według wskazań nauczyciela,
- nauczyciel ma prawo odmówić uczniowi możliwości poprawy oceny, jeżeli w danym momencie nieobecności nieusprawiedliwione przekroczyły połowę dotychczasowej ilości zajęć.
- Warunki i tryb uzyskiwania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych:
1. Uczeń lub jego rodzice ubiegający się o podwyższenie oceny zwracają się z pisemnym wnioskiem do nauczyciela danych zajęć w terminie 3 dni roboczych od otrzymania informacji o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej.
2. Wniosek składa się w sekretariacie Szkoły.
3. O uzyskanie wyższej o jeden stopieńniż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej mogą ubiegać się wszyscy uczniowie, o ile spełnią następujące warunki:
a)frekwencja na zajęciach z danego przedmiotu nie może być niższa niż 65%(z wyjątkiem długotrwałej choroby ucznia);
b)wszystkie nieobecności na zajęciach z danego przedmiotu muszą być usprawiedliwione;
c)uczeń przystąpiłdo wszystkich przewidzianych przez nauczyciela sprawdzianów lub popraw.
4. Uczeń spełniający wszystkie warunki przystępuje do sprawdzianu (lub innej formy, którą wyznaczy nauczyciel) obejmującego materiał określony w wymaganiach edukacyjnychna ocenę, o którą się ubiega.
5. Termin sprawdzianu, który powinien się odbyć najpóźniej na 3 dni przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej, ustala nauczyciel.
a) Podwyższenie przewidywanej oceny rocznej może nastąpić w przypadku, gdy sprawdzian został zaliczony na ocenę, o którą ubiegał się uczeń lub wyższą.
b) Sprawdzian przechowywany jest w dokumentacji nauczyciela do końcadanego roku szkolnego.
c) W przypadku niespełnienia któregokolwiek z warunków, o których mowa w ust.3 wniosek ucznia zostaje odrzucony, a nauczyciel informuje o tym ucznia lub jego rodziców
d) W szczególnych przypadkach decyzjębo dopuszczeniu ucznia do sprawdzianu podejmuje nauczyciel.
- Informowanie uczniów i rodziców o wynikach bieżących oceniania:
- o zagrożeniu ucznia oceną niepromującą (według przepisów określonych w §9 ust. 2 i 3) rodzice są powiadamiani poprzez:
- przyjęcie do wiadomości zagrożenia syna/córki z danego przedmiotu, potwierdzone podpisem rodzica w dzienniku lekcyjnym najpóźniej 40 dni przed terminem rady klasyfikacyjnej,
- wysłanie listem poleconym sporządzonego na druku szkolnym pisma z informacją o zagrożeniu najpóźniej 30 dni
przed terminem rady klasyfikacyjnej, - nieotrzymanie przez rodziców (prawnych opiekunów) listu poleconego nie uprawnia do odwołania się od trybu poinformowania,
- w wyjątkowych przypadkach istnieje możliwość zwołania nadzwyczajnego zebrania z rodzicami uczniów zagrożonych,
- nieprzestrzeganie zasad poinformowania o zagrożeniu oceną niepromującą oznacza brak możliwości jej wystawienia.
- Rodzice ucznia mają prawo wglądu do dokumentacji dotyczącej m.in. egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, sprawdzianu wiadomości i umiejętności oraz innej dokumentacji dotyczącej oceniania ucznia. Udostępniana jest ona do wglądu na wniosek złożony przez ucznia lub jego rodziców.
- o zagrożeniu ucznia oceną niepromującą (według przepisów określonych w §9 ust. 2 i 3) rodzice są powiadamiani poprzez:
ROZDZIAŁ IV
KLASYFIKOWANIE I PROMOWANIE
§9. Promowanie ucznia
- Promowanie polega na zatwierdzeniu przez radę pedagogiczną wyników w rocznej klasyfikacji i obejmuje podjęcie uchwał o:
- promowaniu uczniów do klas programowo wyższych,
- ukończeniu szkoły,
- wyróżnianiu i odznaczeniu uczniów;
- Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli
ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych otrzymał klasyfikacyjną ocenę roczną wyższą od stopnia niedostatecznego,
z zastrzeżeniem ust. 3. - Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli otrzymał klasyfikacyjną ocenę roczną wyższą od stopnia dopuszczającego z przedmiotów:
- kształcenie słuchu,
- instrument główny;
- Uczeń kończy szkołę, jeżeli w klasie VI cyklu sześcioletniego
lub klasie IV cyklu czteroletniego spełnił warunki określone w ust. 2; - Ustalona przez nauczyciela ocena klasyfikacyjna roczna niepromująca do klasy programowo wyższej (według przepisów ust. 2 i 3) może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego (na podstawie przepisów zawartych w §13);
- Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 2 podlega skreśleniu z listy uczniów;
- Uczeń, o którym mowa w ust. 6 może starać się o zgodę rady pedagogicznej na powtarzanie klasy, na podstawie pisemnego wniosku wraz z uzasadnieniem, złożonego nie później niż na siedem dni przed dniem zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych;
- W ciągu całego cyklu kształcenia uczeń może powtarzać klasę tylko jeden raz;
- W uzasadnionych przypadkach uczeń może, za zgodą rady pedagogicznej, realizować obowiązkowe zajęcia edukacyjne określone w planie nauczania danej klasy w ciągu dwóch kolejnych lat, w łącznym wymiarze godzin nieprzekraczającym wymiaru godzin przewidzianego dla tej klasy;
- Uczeń, o którym mowa w ust. 9 nie jest klasyfikowany
w pierwszym roku realizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
§10. Klasyfikacja śródroczna
- Klasyfikację śródroczną przeprowadza się na koniec I semestru roku szkolnego;
- Klasyfikacja śródroczna polega na ustaleniu ocen klasyfikacyjnych zajęć edukacyjnych lub zaliczeniu zajęć nadobowiązkowych;
- Ocenę śródroczną ustala nauczyciel prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne uwzględniając stosunek ucznia do przedmiotu, jego osiągnięcia szkolne i pozaszkolne oraz dotychczasowe oceny bieżące;
- Za formę klasyfikacji śródrocznej z przedmiotu głównego przyjmuje się ustalenie oceny na podstawie ocen bieżących oraz publicznego wystąpienia ucznia, ze szczególnym uwzględnieniem jakości artystycznej wykonania;
- Termin wystąpienia publicznego z przedmiotu głównego zatwierdza rada pedagogiczna;
- W uzasadnionych przypadkach rada pedagogiczna może zwolnić ucznia z publicznego wystąpienia;
- Przepisów ust. 4 nie stosuje się do uczniów klasy I cyklu sześcioletniego i klasy I cyklu czteroletniego. Obowiązują wówczas przepisy ust. 3
§11. Klasyfikacja roczna
- Klasyfikację roczną przeprowadza się na koniec II semestru roku szkolnego;
- Klasyfikacja roczna polega na ustaleniu ocen klasyfikacyjnych zajęć edukacyjnych lub zaliczeniu zajęć nadobowiązkowych;
- Ocenę roczną ustala nauczyciel prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne uwzględniając stosunek ucznia do przedmiotu, jego osiągnięcia szkolne i pozaszkolne oraz dotychczasowe oceny bieżące;
- Oceny klasyfikacyjne ustala się według skali:
- stopień celujący – oznacza, że osiągnięcia ucznia wyraźnie wykraczają poza wymagania edukacyjne,
- stopień bardzo dobry – oznacza, że uczeń całkowicie spełnia wymagania edukacyjne,
- stopień dobry – oznacza, że spełnienie wymagań edukacyjnych nie jest pełne, ale nie przewiduje się problemów w dalszym kształceniu,
- stopień dostateczny – oznacza, że uczeń spełnił jedynie podstawowe wymagania edukacyjne, co może oznaczać trudności w toku dalszego kształcenia,
- stopień dopuszczający – oznacza, że spełnienie wymagań edukacyjnych jest minimalne i poważnie utrudni, a nawet może uniemożliwić dalsze kształcenie,
- stopień niedostateczny – oznacza, że uczeń wyraźnie nie spełnia wymagań edukacyjnych, co uniemożliwia mu kontynuację kształcenia.
- Za formę klasyfikacji rocznej z przedmiotu głównego przyjmuje się ustalenie oceny klasyfikacyjnej w trybie egzaminu promocyjnego, przyjmującego formę praktyczną, na podstawie uzyskanej liczby punktów:
- stopień celujący – 25 punktów;
- stopień bardzo dobry – od 21 do 24 punktów;
- stopień dobry – od 16 do 20 punktów;
- stopień dostateczny – od 13 do 15 punktów;
- stopień dopuszczający – 11 i 12 punktów;
- stopień niedostateczny – od 0 do 10 punktów.
- Termin egzaminu promocyjnego z przedmiotu głównego ustala dyrektor szkoły;
- Do przeprowadzenia egzaminu promocyjnego dyrektor szkoły powołuje komisję, w skład której wchodzą:
- dyrektor szkoły lub nauczyciel wyznaczony przez dyrektora jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne,
- nauczyciel lub nauczyciele tych samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych;
- Ocenę z egzaminu promocyjnego proponuje i uzasadnia nauczyciel prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne;
- Ocenę ustala się jako średnią arytmetyczną punktów przyznanych przez poszczególne osoby wchodzące w skład komisji zaokrąglonej do pełnych punktów;
- Ocena z egzaminu promocyjnego jest ostateczna;
- Z egzaminu promocyjnego sporządza się protokół, na podstawie przepisów zawartych w rozporządzeniu;
- W uzasadnionych przypadkach rada pedagogiczna może zwolnić ucznia z egzaminu promocyjnego;
- Przepisów ust. 5 nie stosuje się do uczniów klasy I cyklu sześcioletniego i klasy I cyklu czteroletniego;
- W przypadkach, o których mowa w ust. 12 i 13 obowiązują przepisy ust. 3.
§12. Egzamin klasyfikacyjny
- Uczeń może być nieklasyfikowany z jednego, kilku, lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli nauczyciel nie miał podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej, z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych, przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia;
- Uczeń niesklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach edukacyjnych może zdawać egzamin klasyfikacyjny
ze wszystkich przedmiotów; - Uczeń niesklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności na zajęciach edukacyjnych może zdawać egzamin klasyfikacyjny maksymalnie z dwóch przedmiotów;
- Do przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego dyrektor szkoły powołuje komisję, w skład której wchodzą:
- dyrektor szkoły lub nauczyciel wyznaczony przez dyrektora jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne,
- nauczyciel współprowadzący zajęcia z zespołu instrumentalnego – w przypadku współprowadzenia zajęć z zespołu instrumentalnego,
- nauczyciel lub nauczyciele tych samych lub pokrewnych przedmiotów;
- Termin egzaminu klasyfikacyjnego powinien być uzgodniony
z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami); - Egzamin klasyfikacyjny może mieć formę:
- pisemną,
- ustną,
- praktyczną;
- Zakres materiału obowiązującego na egzaminie klasyfikacyjnym musi być zgodny z zakresem wymagań edukacyjnych w danej klasie;
- Formy egzaminu nie mogą odbiegać od stosowanych w danym roku szkolnym w danej klasie;
- Prośba o wyznaczenie egzaminu klasyfikacyjnego musi mieć formę pisemną, uwzględniającą opinię nauczyciela i ewentualne dokumenty usprawiedliwiające nieobecności czy powody trudności w nauce;
- Przy decyzji rady pedagogicznej na zdawanie egzaminu klasyfikacyjnego w przypadku nieobecności nieusprawiedliwionej bierze się pod uwagę dotychczasowy przebieg nauki oraz stosunek ucznia do wszystkich przedmiotów, szczególnie do przedmiotów objętych egzaminem;
- Podanie o egzamin klasyfikacyjny musi wpłynąć do sekretariatu szkoły najpóźniej trzy dni przed terminem klasyfikacyjnej rady pedagogicznej;
- Termin egzaminów klasyfikacyjnych wyznacza dyrektor szkoły;
- Uczeń nie może jednego dnia zdawać więcej niż dwa egzaminy klasyfikacyjne;
- Ocena ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna;
- Uczeń, który z przyczyn losowych, potwierdzonych pisemnym zaświadczeniem (lekarza, urzędu itp.) nie przystąpi do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić
do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora szkoły do końca lutego bieżącego roku szkolnego – za I semestr i do końca sierpnia – za rok szkolny; - Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, na podstawie przepisów zawartych w rozporządzeniu;
- W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych
w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „niesklasyfikowany”.
§13. Egzamin poprawkowy
- Egzamin poprawkowy może zdawać uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał jedną ocenę niepromującą zgodnie
z przepisami zawartymi w §9 ust. 2 i 3; - W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch przedmiotów;
- Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych;
- Egzamin poprawkowy przeprowadza się nie później niż w ostatnim tygodniu ferii letnich;
- Do przeprowadzenia egzaminu poprawkowego dyrektor szkoły powołuje komisję, w skład której wchodzą:
- dyrektor szkoły lub nauczyciel wyznaczony przez dyrektora jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne,
- nauczyciel współprowadzący zajęcia z zespołu instrumentalnego – w przypadku współprowadzenia zajęć z zespołu instrumentalnego,
- nauczyciel lub nauczyciele tych samych lub pokrewnych przedmiotów;
- Nauczyciel, o którym mowa w ust. 5 pkt 2 i 3, może być zwolniony
z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela tych samych zajęć edukacyjnych; - Z egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, na podstawie przepisów zawartych w rozporządzeniu;
- Uczeń, który z przyczyn losowych, potwierdzonych pisemnym zaświadczeniem (lekarza, urzędu itp.) nie przystąpi do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić
do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora szkoły; - Zakres i tryb przeprowadzania egzaminu poprawkowego jest taki sam, jak w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego;
- Od wyniku egzaminu poprawkowego nie przysługuje odwołanie.
§14. Ustalenie niezgodności oceny
- Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie
z zasadami określonymi w rozdziale IV WSO; - Zastrzeżenia muszą być zgłoszone w terminie do siedmiu dni
po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych; - W przypadku stwierdzenia niezgodności ustalonej oceny
z przepisami określonymi w rozdziale IV WSO, dyrektor szkoły powołuje komisję, w skład której wchodzą:
- dyrektor szkoły lub nauczyciel wyznaczony przez dyrektora jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne,
- nauczyciel współprowadzący zajęcia z zespołu instrumentalnego – w przypadku współprowadzenia zajęć z zespołu instrumentalnego,
- nauczyciel lub nauczyciele tych samych lub pokrewnych przedmiotów;
- Nauczyciel, o którym mowa w ust. 3 pkt 2 i 3, może być zwolniony
z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela tych samych zajęć edukacyjnych; - Komisja przeprowadza egzamin wiadomości i umiejętności ucznia według przepisów zawartych w §12 ust. 6 – 8;
- Termin egzaminu, o którym mowa w ust. 5 powinien być uzgodniony
z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami); - Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny;
- Ocena ustalona w wyniku egzaminu, o którym mowa w ust. 5 jest ostateczna;
- Uczeń, który z przyczyn losowych, potwierdzonych pisemnym zaświadczeniem (lekarza, urzędu itp.) nie przystąpi do egzaminu,
o którym mowa w ust. 5 w wyznaczonym terminie, może przystąpić
do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora szkoły; - Z egzaminu, o którym mowa w ust. 5 sporządza się protokół,
na podstawie przepisów zawartych w rozporządzeniu.
§15. Wyróżnienia
- Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ze wszystkich zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 i co najmniej bardzo dobrą ocenę z przedmiotu głównego oraz co najmniej oceny dobre z pozostałych zajęć edukacyjnych, otrzymuje promocję
do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem; - Uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał ze wszystkich zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 i co najmniej bardzo dobrą ocenę z przedmiotu głównego oraz co najmniej oceny dobre z pozostałych zajęć edukacyjnych, kończy szkołę
z wyróżnieniem. - Przepisów ust. 1 nie stosuje się w przypadku klas I-III cyklu sześcioletniego.
- Powyższe kryteria wyróżnień obowiązują od roku szkolnego 2018/2019, a pozostałe przypadki należy traktować zgodnie
z rozporządzeniem.
Lubań 17 czerwca 2020 r.